10/07/2012

LIFE AND DEATH AT THE FACTORY



All I can remember is the rain. All this rain. So thin. So piercing. And the Thames. Grey. So grey that I feel that it is only but one with the sky. The building is huge. An immense factory made of red bricks with a chimney so high that it touches the low sky.
The walls are white. Immaculate but spotted with multicoloured dots. They are all set exactly halfway from each other. Red. Yellow. Blue. Green. Black. Small one. Big ones. Mesmerizing. Haunting. Disturbing. Then, these dots turn into pills. Multicoloured or bicoloured. At the end of the day, these medicines will do nothing. NOTHING. Death waits for all of us at the end of the visit. Seasons pass by. Green. Yellow. Orange. White and it is always the same story. We fill our medicine cabinets. The bottles are bigger and bigger. Their names are more and more never-ending and indigestible. But death will come. So let's smoke. Smoking to forget. To waste away a little faster and to fill huger and huger ashtrays.Stubbing out half-smoked butts or smoking them till the end. The better way to spend our money. What could I do with diamonds? Gazing at them.? Looking at their pretentious sparkles? Enticing.
Rooms after rooms, I am disturbed. How cannot I be disturbed by animal corpses cut in two parts? Well, I must admit I was never fond of cows but that's not the point.
Far off, I can hear a never-ending buzz. Hundreds of flies around me. Thousands of them. All attracted by the smell of blood and dead flesh from the cow's head at my feet. I am scared. The blood is sticky. I am running and follow all these fish going in the same direction. I want to wake up. But am I really asleep? The shark with the wide open mouth doesn't help me to understand. So I decide to stay here and contemplate the dead butterflies on the walls. I try to count them, I'm all confused. They are so beautiful when dead but so terrifying when flying all around me. Just like daisy petals, their wings are pulled out. I love you. Truly. Deeply. Madly............................................................................. Am I getting mad? Maybe I am. Flies are dead now. They are so beautiful. So quiet. Maybe I should go to the chemist's? What's the point? I already know that taking pills and pills will be useless. Useless to get me out of this nightmare. Or is it a dream?
Now, the sky is bluer. The Thames is still grey. The factory still huge. I feel better. THE END.




Tout ce dont je me souviens c'est la pluie. Toute cette pluie. Fine. Transperçante. Et la Tamise. Grise. Tellement grise qu'elle et le ciel ne font qu'un. Le bâtiment est énorme. Une immense usine de briques rouges avec une cheminée si haute qu'elle touche le ciel bas.
Les murs sont blancs. Immaculés mais constellés de points multicolores tous positionnés à égale distance, les uns des autres. Rouges. Jaunes. Bleus. Verts. Noirs. Des petits. Des gros. Hypnotisants. Obsédants. Troublants. Puis ces points se transforment en pilules Des cachets multicolores. Des gélules bicolores. Toutes ces médecines qui au final ne serviront à rien. RIEN. Pour tout le monde, la mort est au bout de la visite. Alors les saisons passent. Vert. Jaune. Orange. Blanc et c'est la même histoire. Les armoires à pharmacie se remplissent. Les flacons se font de plus en plus gros. Les noms de plus en plus interminables et indigestes mais la fin arrivera quand même. Alors, autant fumer. Fumer pour oublier. Fumer pour se consumer un peu plus vite. Remplir des cendriers de plus en plus énormes. Ecraser des mégots à moitié fumés ou fumés jusqu'au filtre. Autant dépenser de cette manière. A quoi pourraient bien me servir des diamants de toute façon? Les contempler? Les regarder m'éblouir de leurs éclats prétentieux? Racoleurs.
Les pièces se suivent. Toutes me troublent. Comment ne pas être troublé par des cadavres d'animaux coupés en deux? D'accord, je n'ai jamais aimé les vaches mais ce n'est pas une raison.
Au loin, un bourdonnement qui n'en finit pas. Des centaines de mouches autour de moi. Des milliers. Attirés par l'odeur du sang et de la chair morte de la tête de bœuf à mes pieds. J'ai peur. Le sang colle. Je cours. Je suis tous ces poissons qui vont dans la même direction. Je veux me réveiller. Le suis-je déjà? Le requin la gueule grande ouverte ne m'aide pas à y voir plus clair. Alors je reste là et je contemple les papillons morts sur les murs. J'essaye de les compter, je m'y perds. Ils sont si beaux quand ils sont morts et tellement terrifiants lorsqu'ils volent autour de moi. Leurs ailes sont arrachées comme des pétales de marguerite. Je t'aime. Un peu. Beaucoup. Passionnément. A la folie..................................... Je suis fou? Peut être bien. Les mouches sont mortes désormais. C'est si beau. Tellement apaisant. Peut-être devrais-je aller à la pharmacie. A quoi bon? Je ne le sais que trop déjà. Avaler des pilules ne résoudra rien. Surtout pas ce cauchemar. Ou bien est-ce un rêve?
A présent, le ciel est plus bleu. La Tamise, toujours grise. L'usine toujours aussi immense. Je me sens mieux.  LA FIN.



Edge 1988

Arg-Glu 1994

Lullaby, the Seasons SPRING 2002
Lullaby, the Seasons SUMMER 2002
Lullaby, the Seasons AUTUMN 2002
Lullaby, the Seasons WINTER 2002

Detail from Lullaby, the Seasons
Anarchy 1989
Submission 1989



No Feelings 1989
god 1989

Pretty Vacant 1989
Dead Ends Died Out, Examined 1993
Detail from Dead Ends Died
Out, Examined 1993





















 
Detail from The Abyss 2008
Detail from The Abyss 2008























Crematorium 1996
























Fragments of Paradise 2008
Detail from Judgement Day 2009
Detail from Judgement Day 2009























Detail from Fragments of Paradise 2008
Detail from Fragments of Paradise 2008























Mother and Child (Divided), Exhibition Copy 2007 (Original 1993)
A Thousand Years 1990



Isolated Elements Swimming in the Same Direction for the Purpose of Understanding (Left) 1991
Isolated Elements Swimming in the Same Direction for the Purpose of Understanding (Right)1991
The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living 1991

In and Out of Love (White Paintings and Live Butterflies) 1991
Part 1 of I Am Become Death, Shatterer of Worlds 2006
Part 2 of I Am Become Death, Shatterer of Worlds 2006
Detail from Doorways to the Kingdom of Heaven 2007
Detail from Sympathy in White Major- Absolution II 2006
Black Sun 2004
Detail from Black Sun 2004


As we were not allowed to take pictures during this DAMIEN HIRST exhibition, all these pictures come from the catalogue edited by Ann Gallagher and published by Tate.
We highly recommend you to visit this amazing and disturbing exbition at TATE MODERN. Hurry up, it will end on September 9th.


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